Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Artist: Ettore Fioravanti     Album: Opus Magnum     Label: AlfaMusic     Code: AFMCD220

Opus Magnum

  • Opus Magnum

  • Ettore Fioravanti

  • 06 September 2019

  • AFMCD220

  • 8032050019260

  • No covers downloadable for Guests

No tracks downloadable for Guests

  • Total views : 4799

  • Today views : 3

  • Created on : 26 August 2019

  • Total songs : 10

  • Total comments : 0

  • From: AlfaMusic

Press Release

Opus magnum showreel

TEASER 1

TEASER 2 

Photos slide 

Operatività e magnitudine

Quando hai voglia di suonare una musica che ti rimbalza, villana, nel cuore nella testa e nella pancia devi pensare bene a come tradurla in forme comunicabili, cosa scrivere sulla carta e cosa no, con quale colore il tuo strumento può contribuire a creare la miscela giusta, ma soprattutto a quali suonatori chiedere di completare la miscela e quanto spazio dare alla loro libertà, o viceversa come dar loro istruzioni al fine di non ingabbiarne gli spunti creativi che elaboreranno pungolati dalle composizioni. Insomma sto parlando degli strani equilibri del jazz, fra vincolo e apertura, collettivo e individualità, pancia, testa e cuore.
Ma tu hai voglia, e allora ti metti a cercare dentro e fuori di te: scrivi, cancelli, correggi, stracci, fino a che qualche scarabocchio ti rappresenta sufficientemente, e contemporaneamente pensi a quali compagni di avventura meglio possano leggere le tue righe e ancor più fra le righe, oltre le note.
E’ un lavoro complesso, ma tu non demordi perché sai che i suoni che ti rimbombano dentro devono assolutamente venir fuori, ne va della tua salute: e allora sii operativo, ispeziona il mondo e trova i musici adatti.
Io così ho fatto, e in Marco, Pasquale e Igor ho trovato degli artisti rigorosi e anarchici insieme, capaci di capire quando forzare la scrittura e a chi passare la palla, in quale momento stare al palo e in quale prendere l’iniziativa, qual è il tempo giusto per appoggiarsi agli altri e quale per essere loro di supporto.  A quel modo la musica va da sola, si dà un input e magari si chiede anche di rispettarlo pedissequamente ma poi questi signori ignorano l’ordine, e vabbenecosì, vabbenecosì. La creazione prende una forma diversa da quella che avevi immaginato, ma sei stato tu a importi una previsione impossibile, tutto è in mano a 4 musicanti ed alla congiunzione astrale di quell’attimo. Poi ti accorgi che sei contento che l’imprevisto abbia avuto il sopravvento, il pezzo è differente da ciò che avevi pensato ma vabbenecosì, e forse proprio vammegliocosì.
A lavoro concluso risenti il tutto e, mmperò, ahò, guardampò chebbello: tanto sai che domani lo suoni e avrà altro colore e altra pasta, ma anche questo fa parte delle regole del jazz, un cielo dove ripetizione e variazione convivono litigando, ma poi alla fine fanno pace e ci bevono su.
Il disco è quasi un figlio, e come un figlio ti regala forza ogni volta che ti ci accosti: l’hai fatto tu dopodichè ha vita a prescindere da te, anche se continuerai ad amarlo e a trarne orgoglio, passione, vitalità. Sii sempre forte, musica mia, e aiutami ad esserlo per il futuro.
Ettore Fioravanti

 

ENGLISH TEXT

Operativity and magnitude

When you want to play a music that will leap, rudely, into your heart, your head and your belly you have to think carefully about how to translate it into a communicable form, what to write down and what not to write, with what colour the instruments can create the right mixture. But above all you need to decide which musicians you should invite to complete the mix, how much space you should give to their freedom, and what kind of instructions you should give them in order to release the creativity that they will express when inspired by your compositions. In short, I'm talking about the strange equilibriums that are typical of jazz: between constraints and freedom, collectivity and individuality, the belly, the head and the heart.

But you really want to do it, and so you start searching inside and outside of yourself: you write, erase, correct, and tear paper up, until you get some kind of a sketch that sufficiently represents your idea, and at the same time you think about possible travelling companions on this adventure who could read your lines, or ideally go beyond the notes by reading between the lines. It's a complex job, but you don't give up because you know that the sounds that are reverberating inside you absolutely have to emerge. Your very health depends on it, and so you get to work, you look around and you find the right musicians.

That is exactly what I did, and that's how I found Marco, Pasquale and Igor: musicians who are both rigorous and anarchic, who are able to understand when to go beyond the limits of the writing and when it is necessary to stick to them, when to stand aside and when to take the initiative, when to lean on others and when the moment is right for passing the ball to them and supporting them. In this way the music can go ahead by itself. You can give it an occasional input, but it sometimes asks that you respect it slavishly, and then these gentlemen can start to ignore the order that has been established, and that's okay, that's alright. The creation soon takes on a rather different form from the one you had imagined, but you realise that you had made forecast that was impossible to impose upon it, and now everything is in the hands of 4 musicians and the astral conjunction of that fleeting moment. Then you realize that you are happy that the unexpected has gained the upper hand. The piece is not quite the same as what you had expected but that's okay, and in fact it's probably even better this way.

At the end of the work you listen to the whole thing and Hey! Wow! Listen to that! How groovy it sounds! You know that in any case you will play it again tomorrow and it will have a whole new colour and feeling, but this is also another part of the rules of jazz, a space of blue skies where repetition and variation coexist and contend, but in the end they make up and have a drink together. This record is almost like a child to me, and like a child it gives strength and energy every time you get close to it. You create it, but then it has its own life regardless of you, even if you continue to love it, feel proud of it, and get passion and vitality from it. So stay strong, my music, and help me too to stay strong in the future!


Ettore Fioravanti

Track List

1)    Clausi Prandium                                         
2)    Artica                                                                           
3)    Mines                                                                                      
4)    Sagitta                                                                         
5)    Antipatico                                                                    
6)    Allegretto                                                         
7)    Silvis                                                                
8)    Scendi, Valerio!                                                          
9)    Colombina                                                                  
10) Hirundines                                               

All composed by Ettore Fioravanti except 3 by Marco Colonna and 6 by Ludwig Van Beethoven (“Allegretto” from Symphony No. 7)

Publishing: AlfaMusic Studio (Siae)

Personnel

Produced by Ettore Fioravanti for AlfaMusic Label&Publishing

Production supervision Fabrizio Salvatore

Ettore Fioravanti drums, percussions
Marco Colonna clarinet, bass clarinet
Pasquale Mirra vibraphone, percussions
Igor Legari double bass
 

Liner notes translation Tris Bruce

Photos Riccardo Romagnoli

Graphic design Alberto Giammaruco

Si ringrazia Francesco Lo Cascio per la disponibilità e la pazienza.

“Realizzato con il contributo del Fondo PSMSAD”

 

 

Recording Data

Recording, Mix and Mastering AlfaMusic Studio, Rome

Sound engineer Alessandro Guardia

 

 

More Albums From AlfaMusic