Artist: Andrea Polinelli | Antonio Magli Album: Visions of Sylvian Label: AlfaMusic Code: AFPCD174
-
Visions of Sylvian
-
Andrea Polinelli | Antonio Magli
-
22 September 2017
-
AFPCD174
-
8032050017105
No covers downloadable for Guests
No tracks downloadable for Guests
-
Total views : 6258
-
Today views : 1
-
Created on : 25 May 2017
-
Total songs : 10
-
Total comments : 0
-
From: AlfaMusic
-
Report abuse : Click here
-
Bookmark : Click here
Press Release
Visions of Sylvian
Interpretare la musica di Sylvian in modo coerente e personale ci ha immediatamente permesso di comprendere quanto potesse risultare affascinante trasferire il pensiero di questo autore al duo sax-piano perché il duo, pur essendo ambiente meno complesso in rispetto alle possibilità che può offrire una band al completo, è più consono, nella sua essenzialità, ad affrontare la sfida di rendere l’estetica delle intense composizioni di Sylvian. Considerando che Sylvian si esprime attraverso i testi e un proprio sound, non si è trattato di ridurre o adattare qualcosa di preesistente, ma di rielaborare il contenuto dandogli nuova forma sonora pur mantenendo intatto il messaggio emotivo.
Il punto di partenza è stato un’analisi approfondita del significante nel raccontato di Sylvian i cui testi sono particolarmente ermetici o si offrono a molteplici interpretazioni. Inoltre abbiamo considerato che la carriera più che trentennale di Sylvian spazia dal pop al jazz, alla musica improvvisata contemporanea, per cui abbiamo lavorato su come utilizzare gli elementi musicali di base a disposizione come duo e questa metodica ha aperto un immenso e creativo spazio dove potevamo suonare con grande libertà.
Le melodie da noi eseguite, talvolta simili all’originale, ma mai al punto di trattare i brani come delle semplici cover, sono spesso caratterizzate da un sound particolare del sax, strumento felicemente eclettico e dialogico al punto da comunicare quasi come una voce umana. Abbiamo inoltre cercato di creare colori e atmosfere particolari talvolta cambiando gli accordi dell’armonia originale.
L’elemento ritmico scaturisce dai silenzi, è suggerito dall’andamento melodico (Every Colour You Are, Darkest Dreaming), a volte dall’analisi filologica del pezzo (Midnight Sun, Godman) o appare inevitabilmente presente come risultato di accenti del piano o del sax (Messenger). Nel brano Orpheus, invece, la trasformazione del ritmo in forma di tempo musicale diverso diventa caratteristica interpretativa primaria e l’atteggiamento più incisivo e latineggiante del piano nella terza parte di Forbidden Colours trasforma la percezione di un’interpretazione che, a primo ascolto, potrebbe apparire sostanzialmente fedele all’originale.
Grazie al suggerimento di Christopher Young la sequenza delle composizioni sul cd è cronologica.Infine, grazie all’intensa partecipazione di Nicola, il brano Come Morning, cofirmato Alesini-Sylvian, si rigenera attraverso la semplicità dell’interazione e il respiro narrativo strumentale.
Essendo musicisti che in gran parte fondano il proprio fare musica sull’uso di un approccio improvvisativo, abbiamo evocato emozione e atmosfera anche attraverso l’uso di linguaggi sia più jazzistici e bluesy (Midnight Sun, Godman), sia pop (Wanderlust), sia attinenti alla musica contemporanea (Pollen Path).
In sostanza Sylvian ha giocato una partita dettando le proprie regole, con le stesse regole noi abbiamo giocato la nostra.
Andrea Polinelli
____________________________________________________________________
Visions of Sylvian
With the target of interpreting David Sylvian’s music in a coherent and personal way, we were fascinated about the prospect of reproducing his musical “thoughts” via a saxophone and piano duo. A duo has a less complex and more exposed and intimate sound than the rich textures found on much of Sylvian’s work, so the challenge was to allow the duo to express the aesthetics of his fascinating compositions. Considering that Sylvian expresses himself through the use of lyrics and an extremely unique and personal sound, we did not want to simply reproduce a cover of existing songs, but instead to create a new way of producing the compositions, while at the same time conveying their important emotional message.
The starting point was a deep analysis of the emotional significance of Sylvian’s story telling, lyrics often appearing to describe a hermitic existence, and also often open to multiple interpretations. Next, we took heed of the fact that over the course of Sylvian’s more than 30 year long solo career, his musical output has embraced pop, jazz, blues, all the way to contemporary improvised pieces. We started working on how to use the basic elements of all this variety as a duo, and this opened up an immense and creative space where we could play with great freedom.
The melodies we play are sometimes close to the original compositions, but never to the point of simply covering the songs. Each is characterized by a particular sound on the saxophone, a great and versatile instrument that can often communicate in a way that is close to a human voice. Also, we tried creating different colours and particular atmospheres by sometimes changing the chords of the original harmony.
The rhythmic elements are often conveyed in silences (Every Colour You Are, Darkest Dreaming), sometimes by the philological analysis of the composition (Midnight Sun, Godman) or they appear inevitably as a result of saxophone or piano accents (Messenger). In contrast, in the composition Orpheus, the transformation of rhythm through use of a different tempo becomes a fundamental characteristic of our interpretation. Likewise, the more incisive and “Latin” musical approach of the piano in the third part of Forbidden Colours shifts the focus from an interpretation that could — at first listening — appear substantially similar to the original.
Thanks to Christopher’s Young suggestion, the sequence of the compositions on the CD is chronological.
In closing, thanks to Nicola Alesini for his intense contribution on the composition Come Morning, co-written by Nicola and David Sylvian. On our recording this song is regenerated through the simplicity of the interaction between the instruments and the narrative flow. As musicians that to a great extent base their music making on an improvisational approach, we also evoked emotion and atmosphere through the use of musical languages such as jazz and blues (Midnight Sun, Godman) or pop (Wanderlust) or classical contemporary music (Pollen Path).
Substantially Sylvian has played a game using very much his own rules. Using the same rules we have played ours.
Andrea Polinelli
Track List
VISIONS OF SYLVIAN
- FORBIDDEN COLOURS 4'30
- ORPHEUS 5'37
- EVERY COLOIR YOU ARE 4'19
- COME MORNING 6'19
- MIDNIGHT SUN 6'43
- WANDERLUST 5'00
- GODMAN 4'05
- POLLEN PATH 6'07
- DARKEST DREAMING 3'25
- MESSENGER 3'00
Total time 49'29
All compositions by David Sylvian
except: Forbidden Colours by Sylvian-Sakamoto and Come Morning by Sylvian-Alesini.
Arrangements by Andrea Polinelli and Antonio Magli
Personnel
Christopher Young author of "On The Periphery", biography of David Sylvian.
Produced by Andrea Polinelli for AlfaMusic Label&Publishing
Production supervisor Fabrizio Salvatore
Recording Data
Recording, Mix and Mastering AlfaMusic Studio, Rome
Sound Engineer Alessandro Guardia
More Albums From AlfaMusic
-
STUBBORN
217 Views
-
THREE STORYTELLERS
785 Views
-
Fusion Steps
4204 Views
-
WHEN A NEW DAY COMES
1538 Views
-
Inside
687 Views
-
ONIROTREE
1779 Views
-
PAGANINI IN JAZZ
1044 Views
-
Amori e altre storie
8435 Views