Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Artist: Nicola Mingo     Album: MY SIXTIES IN JAZZ     Label: AlfaMusic     Code: AFMCD289

MY SIXTIES IN JAZZ

  • MY SIXTIES IN JAZZ

  • Nicola Mingo

  • 03 November 2023

  • AFMCD289

  • 8032050023298

  • Digital, AlfaMusic

  • No covers downloadable for Guests

No tracks downloadable for Guests

  • Total views : 854

  • Today views : 1

  • Created on : 27 October 2023

  • Total songs : 12

  • Total comments : 0

  • From: AlfaMusic

Press Release

Un concetto che ha segnato gran parte del Novecento musicale è quello di Neoclassicismo, cioè del recupero di forme, procedure, melodie del passato da trasformare nel presente attraverso nuove tecniche, concezioni ritmiche e armoniche, strumentazione.  Tra le linee considerate avanguardistiche e quelli che venivano considerati ripiegamenti neoclassici c’è stata spesso, come si può immaginare, aperta polemica, simile a quella presente in gran parte della storia del jazz tra chi veniva considerato innovatore e chi conservatore della musica del passato.  In realtà, nel caso del jazz la diatriba ha quasi sempre assunto, almeno sino a pochi decenni fa, toni dilettanteschi, da disputa amatoriale, non certo paragonabili ai livelli di riflessione dei teorici e dei musicisti di ambito eurocolto, limitandosi all’utilizzo dell’odiato prefisso “neo”, o dell’ancora più offensivo termine “revival”, termini che per una musica colta quale è il jazz suonano decisamente riduttivi.  Mi chiedo, oggi, perché una serie di recuperi e trasformazioni di stili e stilemi del passato non siano stati considerati come esempi di neoclassicismo jazzistico, visto che in molti casi alla vecchia bottiglia è stato aggiunto del vino nuovo, come indicava nel titolo un famoso album di Gil Evans.  In fondo Stravinskij nel suo Pulcinella non ripeteva pedissequamente Pergolesi e le arie della musica popolare napoletana, ma le portava nel suo mondo ritmico e armonico, nei suoi colori timbrici, dando loro non una nuova vita, quanto una vita “diversa” della quale erano direttamente lo spunto. Se applichiamo questa concezione, facendo le debite proporzioni, alla musica che ci propone il chitarrista napoletano Nicola Mingo nell’album con cui festeggia i suoi sessant’anni, potremmo scoprire che la sua adesione allo stile Hard-Bop è più una scelta di uno stilema del passato da reinventare nel presente che una sua riproduzione pedissequa.  Lo dicono le armonie, generalmente più fitte di quelle aperte e modaleggianti dell’epoca in cui questo stile si è affermato, così come la dimensione ritmica, soprattutto nel rapporto contrabbasso-batteria, evidenzia una linearità quasi “classica” nei suoi sviluppi, come del resto il pianismo preciso e meditato e, ovviamente, quel linguaggio “puntato”, a frasi lunghe e articolate, che da sempre contraddistingue la poetica di Mingo. Insomma, tutto è condotto all’interno di un quadro troppo preciso e peculiare per poter essere confuso con l’energetica e a volta frastagliata proposta dei gruppi di fine anni cinquanta e anni sessanta, tesi verso una proposta al calor bianco, dalle forme estremamente funzionali alla performance e a un dialogo collettivo intenso e lontano dall’olimpica relazione che esiste tra i musicisti di questo album. La scelta dei partner rivela quindi attenzione e ricerca di funzionalità, e da qui viene la scelta di musicisti che tutti conosciamo per la loro conoscenza del linguaggio e il rigore espressivo. Anche le composizioni, tolti quattro omaggi a momenti diversi della galassia bop, riflettono questa ricerca di uno sguardo sereno, seppur appassionato, a un mondo stilisticamente importante ma da considerare, appunto, come uno spunto, uno stimolo, una fonte di idee che devono essere riportate alla concezione e al modo di sentire di oggi. La chitarra di Mingo privilegia il suono caldo che può persino ricordare Wes Montgomery, complice l’uso sporadico di qualche frase a “ottave”, oltre a ricorrere costantemente a quella cellula blues che sta alla base di questa musica. In sostanza, uno sguardo al passato che, personalmente, mi ricorda uno dei possibili esempi di un neoclassicismo jazzistico ancora tutto da teorizzare.

 

Maurizio Franco

 

ENGLISH

A concept that has marked much of the twentieth century in music is that of Neoclassicism, understood as the revisiting of forms, procedures and melodies from the past that are then transformed and adapted to the present through new rhythmic or harmonic approaches, techniques and arrangements. As one can easily imagine, controversy has often arisen between the aficionados of musicians who are considered as avant-garde and those who are seen as neoclassical reactionaries. 

This dispute between those who are hailed as innovators and those who maybe had a more conservative attitude and tried to conserve the music of the past runs through the history of jazz. In this context, at least until a few decades ago, the diatribe has typically had a somewhat amateurish and homespun character, markedly distinct from the more profound reflections of erudite musicians and theorists in the field of European culture. The debate is permeated by the use of the hated prefix “neo”, or the even more offensive term “revival”, both of which sound decidedly simplistic when referring to such a refined music as jazz. Today, I wonder why so many reclamations and transformations 

of the stylistic features of the past have not been categorized as 

instances of jazz neoclassicism, given that new wine has frequently been added to old bottles, as the title of Gil Evans’s famous album “New Bottle Old Wine” explicitly and unashamedly confessed. 

Of course, in his Pulcinella suite Stravinsky did not slavishly repeat 

Pergolesi’s music and traditional Neapolitan folk songs, but he brought them into his own rhythmic and harmonic world and timbral colours, 

giving them not so much a new life, as a “different” life, which they had directly prompted. If we bring this concept into due proportion and apply it to the music that the Neapolitan guitarist Nicola Mingo offers us in the album he has made to celebrate his sixtieth birthday, we can see that his adherence to the Hard-Bop style derives from a similar 

decision to reinvent and update a stylistic feature of the past, rather than to slavishly reproduce it. This is revealed by the harmonies, 

generally denser than the open and modal harmonies typical of the era when this style emerged. In addition, there is an almost “classical” 

linearity in the rhythmic development, especially in the interplay between the double bass and the drums, which is also evident in the precise and contemplative use of the piano, as well as in the emphatic style, with long and articulated phases, that has always characterized Mingo's aesthetic and creative approach. 

Everything is contained within a framework that is too particular and precise to be confused with the groups of the late fifties and sixties. Back then, the tendency was to favour an energetic, sometimes rough and jagged, style: a white-hot proposal, with an attitude that was 

practically geared toward the live performance and with an intense 

collective dialogue, which is far from the more detached relationship 

established between the musicians on this album. The choice of 

partners for the recording, all of whom are well known for their musical knowledge and expressive rigour, in fact reflects a very close attention to each of their specific roles and functions. 

Also the compositions chosen, apart from four homages to different moments in the development of Bop, reflect this search for a serene and yet passionate look at a stylistically important universe that is to 

be considered as a starting point, a stimulus, and a source of ideas that now need to be updated to today's conceptions and ways of 

feeling. Mingo's guitar favours a warm sound that is sometimes 

reminiscent of that of Wes Montgomery, thanks to the sporadic use 

of “octave jumps”, while constantly resorting to the basic blues 

phrases that are at the root of this music. In essence, this look at the past makes me think of it as a fine example of a kind of jazz 

neoclassicism that has yet to be fully formulated theoretically. 

 

Maurizio Franco  

Track List

1. BOPPING (nicola Mingo) 4.32 

2. TWO OF A KIND (Terence Blanchard) 5.42 

3. FLYING (nicola Mingo) 4.09 

4. ONE BY ONE (Wayne Shorter) 4.40 

5. BACHIAN BLUES (nicola Mingo) 2.41 

6. D MODERN BLUES (nicola Mingo) 4.32 

7. THIS MASQUERADE (Leon Russell) 5.07 

8. DOG SONG (nicola Mingo) 5.31 

9. L’ALBA DALLA NOTTE (nicola Mingo) 4.48 

10. NEAPOLITAN BLUES (nicola Mingo) 5.00 

11. CONFIRMATION (Charlie Parker) 7.02 

12. MY GUITAR SOLO (nicola Mingo) 2.37  

 

Total time: 56:47 

 

Publishing AlfaMusic Studio (Siae) 1  3  5  6  8  9  10  12

 

Personnel

Nicola Mingo guitar 

Francesco Marziani piano 

Pietro Ciancaglini double bass 

Pietro Iodice drums 

 

Produced by Alessandro Guardia & Fabrizio Salvatore for AlfaMusic Label&Publishing 

Production coordination Fabrizio Salvatore 

 

Liner notes Maurizio Franco 

English translation Tris Bruce 

Photos Riccardo Romagnoli 

Graphic design Nerina Fernandez 

Recording Data

Recording, Mixing and Mastering AlfaMusic Studio, Rome 

Sound engineer Alessandro Guardia 

 

Nicola Mingo plays Reference Cables 

More Albums From AlfaMusic