Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Artist: Christianne Neves (ft. Amilton Godoy, Daniela Spalletta)     Album: EUROPEO (European music meets Brazilian Jazz)     Label: AlfaMusic     Code: AFMCD334

EUROPEO (European music meets Brazilian Jazz)

  • EUROPEO (European music meets Brazilian Jazz)

  • Christianne Neves (ft. Amilton Godoy, Daniela Spalletta)

  • 05 December 2025

  • AFMCD334

  • 8032050025377

  • Digital, AlfaMusic

  • No covers downloadable for Guests

No tracks downloadable for Guests

  • Total views : 4

  • Today views : 4

  • Created on : 01 December 2025

  • Total songs : 9

  • Total comments : 0

  • From: AlfaMusic

Press Release

Europeo è il nome di questo album. Il titolo è venuto spontaneo con la lettera "o" alla fine. Dopo aver fatto ricerche sulla parola, sono rimasta sorpresa dalla sua origine: dallo spagnolo europeo (dal latino europaeus, dal portoghese europeu). Naturalmente, ci deve essere stata un'influenza ispanica nella fortuita comparsa della parola "europeo"! Questo è del tutto giustificato dalla mia passione per la musica classica spagnola. Manuel de Falla, Joaquín Turina, Federico Mompou, Albéniz, Granados e tanti altri che ho imparato a conoscere e ammirare attraverso la mia esperienza come Direttore Musicale del Balletto di Ana Esmeralda (una ballerina rinomata in Spagna e Brasile), dove ho adattato questi classici per il flamenco. Se fossi guidata solo da questa passione, avremmo un album interamente ispanico! Ma, come direbbe Carlos Drummond de Andrade in "Poema de Sete Faces": “Mundo, mundo, vasto mundo, mais vasto é meu coração” [“Mondo, mondo, vasto mondo, più vasto è il mio cuore”].

E questo cuore accoglie molti più compositori oltre a quelli spagnoli. Continuando la mia ricerca sulla parola Europa, ho trovato diversi altri significati. Etimologicamente, ad esempio, Europa deriva dal greco “eurys”, che significa Terra di Vastità. Sì, l'Europa è una terra di vastità. Ed è stato in questa terra che ho trovato una vasta gamma di compositori che hanno creato la musica occidentale che si è diffusa così ampiamente in tutto il mondo, influenzandolo. Ho scelto tra innumerevoli compositori, alcuni in particolare le cui opere consentono libera interpretazione, improvvisazione, creazione e riarrangiamento. In questo album possiamo ascoltare nuove versioni di opere di Erik Satie, Bartók, Mompou, Turina e Bach, compositori la cui armonia trova affinità con il jazz, consentendo ai musicisti una certa audacia e giocosità nell'eseguirle liberamente.

 

Ho deciso di aprire l'album con il brano O Polichinelo di Villa-Lobos. Ma un compositore brasiliano, tra tutti? Cosa c'entra con l'Europa?      Villa-Lobos è andato in Europa per presentare la sua musica a Parigi. Ha ritratto la natura del Brasile e i suoi misteri. Questa curiosità lo ha portato a osservare la vita del popolo brasiliano e a provare empatia con sue caratteristiche, suo stile di vita e sua sofferenza. Lui stesso è stato influenzato da Bach quando ha composto le sue Bachianas Brasileiras, mescolando materiale primitivo con forme preclassiche, collegando il Brasile a Lipsia. Ho scelto il brano in questione, O Polichinelo, per la sua somiglianza con Pulcinella, un personaggio della commedia dell'arte italiana. Sono burattini che danzano gioiosamente, con movimenti rapidi e irregolari. Eseguito al pianoforte dal grande pianista Amilton Godoy dello storico Zimbo Trio in duetto con me al pianoforte Rhodes, noi, come Villa, intendiamo portare il Brasile in Europa attraverso questo Europeo in un formato insolito eseguito su due pianoforti.

Una volta in Italia, ho incontrato i musicisti che avrebbero suonato con me all'AlfaMusic: Amedeo Ariano e Dario Rosciglione, rispettivamente batterista e bassista. Con loro ho avuto l'onore di registrare brani con opere di Bartók, Turina, Bach, Satie e Mompou. Ho trovato una base musicale jazz di alto livello che mi ha permesso di librarmi ad occhi chiusi tra improvvisazioni, ritmi e armonie. Grazie di cuore a voi!

Tra i miei invitati c'era Daniela Spalletta, grande voce siciliana, mediterranea e dai timbri infiniti. È stato un onore averla in questo album, ancora di più dopo che ha scelto di interpretare una delle mie opere: l'orientale Ponto de Luz, parte del mio secondo album, Duas Madrugadas. Il trio italiano ha creato l'atmosfera perfetta per la libera interpretazione di Daniela. Per me, questa composizione dà il titolo all'album. Ponto de Luz sarebbe il nuovo Europeo (Punto di luce) che si afferma in quella vasta terra già menzionata. Il brano Sacromonte di Turina è stato arrangiato da me per il mio terzo album, Eyin Okan, e vede la partecipazione di musicisti brasiliani. Ho deciso di includerlo nell'album per la sua affinità con il materiale musicale. Un ritratto dell'Andalusia in una formazione strumentale davvero unica.

Registrato presso l'AlfaMusic Studio di Roma, Europeo include anche brani registrati a Los Angeles da Nando Costa presso il Daniel Figueiredo Studio e a San Paolo, in Brasile, da Adonias Junior presso l'Arsis Studio.

Europa: Terra vasta. Musica universale. Europeo. Ciò che viene dall'Europa. Che i continenti si uniscano attraverso la musica.

Concludo con una citazione di Villa Lobos:

 “Considero la musica un nutrimento indispensabile per l’anima umana.”

Buon ascolto!

Christianne Neves

Ringrazio tutti coloro che hanno condiviso la mia stessa esperienza per la creazione di questo album. In particolare, Fabrizio Salvatore, Alessandro Guardia e Amilton Godoy, che hanno impreziosito l'album con il loro pianoforte che incarna la storia della musica brasiliana, Amedeo Ariano, Dario Rosciglione, Daniela Spalletta, Nando Costa, Adonias Junior.

_______________________________________________________

Europeo is the name of this album. The title came up spontaneously with the letter "o" at the end. After researching the word, I was surprised by its origin: from the Spanish europeo (from the Latin europaeus, from the Portuguese europeu). Of course, there must have been a Hispanic influence in the serendipitous emergence of the word "europeo"! This is entirely justified by my passion for Spanish classical music. Manuel de Falla, Joaquín Turina, Federico Mompou, Albéniz, Granados, and so many others whom I came to know and admire through my experience as Musical Director of the Ballet of Ana Esmeralda (a renowned dancer in Spain and Brazil), where I adapted these classics for flamenco. If I were driven solely by this passion, we would have an entire Hispanic album! However, as Carlos Drummond de Andrade would say in his famous poem "Poema de Sete Faces": “Mundo, mundo, vasto mundo, mais vasto é meu coração” ["World, world, vast world, vaster is my heart."].

And my heart holds many more composers than just Spanish ones. Continuing my research on the word Europe, I found several other meanings. Etymologically, for example, Europe derives from the Greek "eurys," meaning "Land of Vastness." Yes. Europe is a land of vastness. And it was in this land that I found a vast array of composers who created the Western music that has spread so widely throughout the world, influencing it. I chose from countless composers, some in particular whose work allows free interpretation, improvisation, creation, and rearrangement. On this album, we can hear new versions of works by Erik Satie, Bartók, Mompou, Turina, and Bach— composers, whose harmony finds affinity with jazz, allowing musicians a certain boldness and playfulness in executing them freely.

I decided to open the album with Villa-Lobos's piece O Polichinelo. Why a Brazilian composer, of all people? What does he have to do with Europe? Villa-Lobos went to Europe to present his music in Paris. He portrayed Brazil's nature and its mysteries. This curiosity led him to observe the lives of the Brazilian people and empathize with their characteristics, their way of life, and their suffering. He himself was influenced by Bach when composing his Bachianas Brasileiras, mixing primitive material with pre-classical forms, linking Brazil to Leipzig. I chose the aforementioned piece, Polichinelo, because of its similarity to Pulcinella, a character from the Italian commedia dell'arte. They are puppets that dance joyfully, with quick and uneven movements. Performed on piano by the great pianist Amilton Godoy of the historic Zimbo Trio group in a duet with me on the Rhodes piano, we, like Villa, intend to bring Brazil to Europe through this Europeo in an unusual format performed on two pianos.

Once in Italy, I met the musicians who would play with me at AlfaMusic: Amedeo Ariano and Dario Rosciglione, drummer and bassist, respectively. With them, I had the honor of recording tracks featuring works by Bartók, Turina, Bach, Satie, and Mompou. I found a high-level jazzy musical support that allowed me to soar through improvisations, rhythms, and harmonies ad occhi chiusi (with my eyes closed). Grazie di cuore a voi! [Thank you from the bottom of my heart!]. Among my guests was Daniela Spalletta, great Sicilian, Mediterranean voice with infinite timbres. It was an honor to have her on this album, even more so after she chose to interpret one of my works: the oriental Ponto de Luz, part of my second album, Duas Madrugadas. The Italian trio created the perfect atmosphere for Daniela's free interpretation. For me, this composition gives the album its title. Ponto de Luz would be the new Europeo (Punto di luce) that establishes itself in that vast land already mentioned. The track Sacromonte by Turina was arranged by me for my third album, Eyin Okan, and features Brazilian musicians. I decided to include it on the album because of its affinity with the musical material. A portrait of Andalusia in a unique instrumental formation.

Recorded at AlfaMusic Studio in Rome, Europeo also features tracks recorded in Los Angeles by Nando Costa at Daniel Figueiredo Studio and in São Paulo, Brazil, by Adonias Junior at Arsis Studio.        Europe: Vast land. Universal music. Europeo. That which comes from Europe. May the continents unite through music. I conclude with a quote from Villa Lobos: “A música, eu a considero como um alimento indispensável à alma humana” [I consider music as an indispensable nourishment for the human soul].

Buon ascolto! Happy listening!

Christianne Neves 

To all who sailed in the same boat with me, I thank you for the creation of this album. In particular, Fabrizio Salvatore, Alessandro Guardia, Amilton Godoy, who graced the album with his piano playing that epitomizes the history of Brazilian music, Amedeo Ariano, Dario Rosciglione, Daniela Spalletta, Nando Costa, and Adonias Junior. 


Track List

1. O Polichinelo (take 1) - Heitor Villa-Lobos 3.46 

2. Invention 4 in D Minor - BWV 775 - Johann S. Bach (Elab. Christianne Neves) 3.46 

3. Boating - Béla Bartók (Elab. Christianne Neves) 3.58 

4. Europeo (Punto di luce) - Christianne Neves 5.30 

5. Suite Turina: Danzas Fantásticas - Danzas Gitanas - Joaquín Turina (Elab. Christianne Neves) 6.09 

6. Musica Callada - Federico Mompou 6.35 

7. Sacromonte - Joaquín Turina (Elab. Christianne Neves) 4.01 

8. Avant - dernières penseés - Erik Satie (Elab. Christianne Neves) 3.56 

9. O Polichinelo (take 2) - Heitor Villa-Lobos 3.50

 

Total time: 41.52 

 

Tracks 2,3,5,7,8: ELABORAZIONI Christianne Neves (SIAE). 

Publishing: AlfaMusic Studio (SIAE) except tracks 1,6,9 

__________________________________________________

 

1. O Polichinelo take 1 (from “A prole do bebê No.1”) - Heitor Villa-Lobos 3.46 

Amilton Godoy piano (Special Guest) | Christianne Neves Rhodes piano and acoustic piano 

2. Invention 4 in D Minor - BWV 775 

(from Fifteen Inventions BWV 772-786) - Johann S. Bach 3.46 

Arrangement by Christianne Neves 

Christianne Neves piano | Dario Rosciglione upright bass | Amedeo Ariano drums 

3. Boating 

(from Mikrokosmos v. 5, n. 125) - Béla Bartók 3.58 

Arrangement by Christianne Neves 

Christianne Neves piano | Dario Rosciglione upright bass | Amedeo Ariano drums 

4. Europeo (Punto di luce) 

Christianne Neves 5.30 

Christianne Neves piano | Dario Rosciglione upright bass 

Amedeo Ariano drums | Daniela Spalletta vocal (Special Guest) 

5. Suite Turina: Danzas Fantásticas (I - Exaltación) / Danzas Gitanas (III- Danza ritual and II - Danza de la Seduccion ) - Joaquín Turina 6.09 

Arrangement by Christianne Neves 

Christianne Neves piano | Dario Rosciglione upright bass | Amedeo Ariano drums  

6. Musica Callada 

(Book 1 - VII) - Federico Mompou 6.35 

Arrangement by Christianne Neves 

Christianne Neves piano | Dario Rosciglione upright bass | Amedeo Ariano drums 

7. Sacromonte 

(from Danzas Gitanas - V) - Joaquín Turina 4.01 

Arrangement by Christianne Neves 

Christianne Neves piano and mallets | Fernando Gualberto electric bass | Ubaldo Versolato flute | Beto Angerosa cajon, bendir, castanets, donbek, derbak, shakers - percussion arrangement 

8. Avant- dernières penseés 

(I - Idylle, to Debussy) - Erik Satie 3.56 

Arrangement by Christianne Neves 

Christianne Neves piano | Dario Rosciglione upright bass | Amedeo Ariano drums 

9. O Polichinelo take 2 (from “A prole do bebê No.1”) by Villa-Lobos 3.50 

Amilton Godoy piano (Special Guest) | Christianne Neves piano and acoustic piano 

 

Tracks 2,3,5,7,8 are “musical reworkings” of the original pieces (currently in the public domain) composed and written by Christianne Neves (SIAE).  

Personnel

Christianne Neves piano, Rhodes (tracks 1,9)

Amilton Godoy piano (tracks 1,9)

Daniela Spalletta vocal (track 4)

Dario Rosciglione upright bass

Amedeo Ariano drums

 

Produced by Christianne Neves, Alessandro Guardia & Fabrizio Salvatore 

for AlfaMusic Label & Publishing

 

English Translation: Claudio Adas

Graphic project: Nerina Fernandez

Photos: Christianne Neves

 

Recording Data

Tracks 3 and 5: The piano was recorded at Daniel Figueiredo Studios in Los Angeles, USA by Nando Costa in April 2022.
Piano Yamaha C3

Track 4: Daniela's voice recorded at Track Records - TRP Music by Riccardo Samperi in Tremestieri Etneo, Catania, Italy.
 
Tracks 1 and 9: recorded at Arsis Studio in São Paulo/Sp by Adonias Junior in December 2024.
Piano: Piano Estonia 274 (Grand Concerto) and Rhodes Piano Mark I 73 (1978)
 
Track 7: recorded at Giramundo Studio in São Paulo/Sp by Ricardo Mosca and Mauricio Gargel in June 2010.
Piano: Yamaha Gb1 Piano
 
All other tracks recorded at AlfaMusic Studio in Rome, Italy by Alessandro Guardia in October 2024.
Piano: Yamaha C5L Grand Piano

More Albums From AlfaMusic