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Artist: Alessandro La Corte 5et     Album: Smile in winter     Label: AlfaMusic     Code: AFMCD196

Smile in winter

  • Smile in winter

  • Alessandro La Corte 5et

  • 10 February 2017

  • AFMCD196

  • 8032050017037

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  • Created on : 05 February 2017

  • Total songs : 7

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  • From: AlfaMusic

Press Release

Alessandro La Corte piano & Fender Rhodes

Carla Marciano alto & sopranino sax

Jerry Popolo tenor sax

Marco de Tilla double bass

Gino del Prete drums

YouTube trailer

Sulla scena da oltre un quarto di secolo,  Alessandro La Corte è un autentico animatore della vita jazzistica salernitana e della Campania in generale, nella quale questo pianista e arrangiatore si è mosso (e si muove) con disinvoltura e ha finito per essersi trovato al fianco di quasi tutte le grandi personalità del jazz della sua terra.  Per La Corte, il cuore batte verso la musica e il pianismo di McCoy Tyner, soprattutto quello meno studiato dei gruppi degli anni settanta, quando la sua maturità di strumentista, solista e compositore ha raggiunto il vertice del suo percorso creativo. Nell'album lo si nota non solo nel brano esplicitamente dedicato all'artista afroamericano, ma anche nelle scelte armoniche, legate al peculiare gioco tonale modale che Tyner ha reso celebre e che è rimasto il suo marchio di fabbrica, e persino nella densità di una musica di crescente intensità emotiva che La Corte ha realizzato alla testa di un quintetto nel quale lascia spazio anche al piano solo, al canonico trio con contrabbasso e batteria e persino a un ensemble in cui può rivelarci le sue doti di arrangiatore. Quando scrive per una big band, La Corte alterna pieni e vuoti, lascia che i fiati siano densi, dal sound ricco, ma anche leggero, quasi vaporoso nelle parti degli ottoni ed è estremamente singolare nel rilievo, quasi plastico, assegnato al sax baritono, che emerge nettamente dagli impasti orchestrali. Nelle pagine per quintetto si muove insieme a una ritmica affiatata, che segue il progressivo crescendo d'intensità e le direzioni della sua musica, e a due sassofonisti assolutamente diversi tra loro con i quali può ricreare quel contrasto creativo che segna indelebilmente la sua poetica: Jerry Popolo e Carla Marciano. Il primo trae alimento dalla grande tradizione del sax tenore jazzistico di impronta moderna, esprimendosi con calore, chiarezza melodica e fraseggiando con un suono ampio e ricco di armonici, dove si conferisce profondità e rilievo a ogni singola nota. La seconda, compagna del pianista anche nella vita, ha in John Coltrane il suo punto di riferimento e fa dell'intensità la cifra prioritaria del suo torrenziale, lancinante, penetrante uso del sassofono sorretto da qualità strumentistiche di valore assoluto. Insieme, Popolo e la Marciano, coprono un'ampia tavolozza di colori e si completano a vicenda dando un senso orchestrale anche alle pagine per piccolo gruppo e dimostrando così di essere assolutamente congeniali al pensiero del pianista. Del resto, la scelta dei partner deve tenere conto delle caratteristiche della musica e delle intenzioni progettuali del leader, se questo è veramente tale, perché solo in compagnia di musicisti congeniali alla propria idea musicale può raggiungere i suoi obiettivi artistici. Quindi, questa proposta si realizza con musicisti funzionali e partecipi, presenta riferimenti storici assolutamente dichiarati, propone precise connotazioni espressive e  un modo di fare musica che privilegia il desiderio di portare la dimensione concertistica, il climax tipico del live, anche in studio di registrazione (per questo i brani hanno uno sviluppo temporale ampio, ma necessario per questo tipo di musica). Se questi sono gli elementi principali del disco, esso potrà piacere o meno oppure essere criticato per aver dichiarato la sua origine (ma è questa una colpa?), però gli si dovrà riconoscere l'indiscutibile pregio della chiarezza e della coerenza poetica. Una dote che si ritrova anche nell'esecuzione di due song provenienti dal mondo della musica popular, come i celeberrimi brani di Paul Simon e dei Beatles, resi con mentalità jazzistica, non pseudo pop, che nel caso di Yesterday riesce nella non facile impresa di trasformare questo capolavoro intoccabile, quanto lontanissimo dal jazz, in una vera e propria ballad jazzistica. 

Maurizio Franco

ENGLISH

SMILE IN WINTER - ALESSANDRO LA CORTE 5et

Alessandro La Corte has been actively performing for over a quarter of a century, and he is an important animator of the jazz scene in Salerno and the Campania region of southern Italy, where this pianist and arranger has orientated himself with ease (and still does so) and where he has had the opportunity to play with almost all of the great jazz musicians of this part of the world. La Corte’s musical heart seems to beat to the piano rhythms of McCoy Tyner, especially the less academic and studied style that the latter adopted when playing with various groups in the seventies, when his creative maturity as an instrumentalist, soloist and composer had reached the summit of its development.

In this album this fact is absolutely evident not only in the track specifically dedicated to the African American artist, but also in the harmonic approach, and in the peculiar spirit of the modal-tonal game that Tyner made famous and that has remained his trademark. This is a dense kind of music with a crescendo of emotional intensity that La Corte has created in his role as the leader of a quintet, within which he leaves ample room for the solo piano, for the canonical trio featuring double-bass and drums, and for displaying his great talents as an arranger. When he writes for a big band, La Corte alternates fullness and emptiness, and he gives the wind instruments a sound that is compact and rich, but also light, and almost fluffy in the parts for the horns. The use of the baritone sax, which clearly stands out in almost plastic relief from the unified orchestral sound, is very distinctive.

The music that La Corte has written for the jazz quintet has a particularly pressing and closely-knit rhythm, which always keeps the pace of the gradual crescendos of intensity and the changing directions of his music. He makes the most of two saxophonists – Jerry Popolo and Carla Marciano – each of whom has a very different style and with whom he can emphasise the creative contrasts that so strongly distinguish his own approach to making music. The former draws nourishment from the great tradition of the jazz tenor sax, while adopting a modern style, expressing himself with warmth and melodic clarity, and giving his phrasing a spacious sound that is full of harmonics, which add a special depth and emphasis to each individual note. The latter, who is also the pianist’s partner and companion, clearly sees John Coltrane as her main point of reference and she uses the saxophone with great intensity, with a torrential, lacerating and penetrating flow with of notes, supported by an excellent technical approach to the instrument.

Popolo and Marciano work together to create a broad palette of many different colours and they complement each other by giving an orchestral feel also to pieces written for a small ensemble, thereby showing how very congenial they are to the pianist’s attitude. After all his choice of musical partners has to be based on the characteristics of the music as well as his own plans and intentions in his role as the frontman or leader, because he can only achieve his artistic goals in the company of musicians whose attitude is perfectly in harmony with his own ideas. This record has therefore been realized with musicians who are intimately involved in the project. Its historical reference points are very clearly stated, with some precise expressive connotations. In addition it is plainly based on a desire to bring the concert dimension of the music and the sense of growing climax that is typical of the live performance into the recording studio. (This is also why the tracks have a rather long duration, which is in any case necessary for this type of music).

These then are the main elements of this record and you may or may not like them, or you may criticize La Corte for declaring his sources of inspiration so frankly. (But is this really a such a bad thing?) You will however be bound to recognize the value of his aesthetic coherence and the indisputable clarity of his creative approach. These are qualities that can also be found in the versions of two famous pieces by Paul Simon and the Beatles, and thus from the world of pop music, which have been revisited and revamped by a genuine jazz philosophy, rather than by the usual pseudo pop attitude. In the case of “Yesterday” La Corte perfectly succeeds in the difficult task of turning this indisputable masterpiece, which is about as far from jazz as one can possibly imagine, into an authentic jazz ballad.

Maurizio Franco

 

 

Track List

1 Smile In Winter 8.56
2 The Sound Of Silence 12.48
3 Unknow Tone (Annotone) 8.40
4 Yesterday 10.36
5 One For McCoy 9.16
6 Live On Keaps 10.45
7 Blues At 25 CM 10.19


Total Time 71.40

All composed by Alessandro La Corte except 2 by P. Simon and 4 by P. McCartney
Publishing: AlfaMusic Studio (Siae)

 

Personnel

Produced by Alessandro La Corte for AlfaMusic Label&Publishing

Production coordinator Fabrizio Salvatore

Alessandro La Corte piano & Fender Rhodes

Carla Marciano alto & sopranino sax

Jerry Popolo tenor sax

Marco de Tilla double bass

Gino del Prete drums

 

Raffaele Carotenuto trombone on "One For McCoy"

 

Brass Section on "Smile In Winter":

Ciccio Verrengia trumpet

Nicola Coppola trumpet

Carla Marciano alto sax

Peppe Plaitano ten sax

Raffaele Carotenuto trombone

Alfonso Deidda baritone sax

Carla Marciano sopranino sax (overdubbed)

Cover photo: Beniamino Poppiti

Graphic design: Luca Andreoni

 

Recording Data

Recordings: Elios Recording - Castellammare di Stabia - Naples

Sound engineer: Carlo Gentiletti

Mix and mastering: Luca Bulgarelli

Final mastering: AlfaMusic Studio – Rome

Sound engineer Alessandro Guardia

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