Artist: FRANCESCO CATALDO Album: SPACES Label: AlfaMusic Code: AFMCD160
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SPACES
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FRANCESCO CATALDO
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04 February 2013
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AFMCD160
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8032050013039
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Created on : 08 January 2013
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Total songs : 13
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From: AlfaMusic
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Press Release
SPACES - FRANCESCO CATALDO
Francesco Cataldo Electric & Baritone Guitar, Arrangements
David Binney Sax
Salvatore Bonafede Piano
Scott Colley Double bass
Clarence Penn Drums
Erik Friedlander Cello on 7
"Trovarsi in studio un giorno di settembre a New York con Scott Colley,
Dave Binney e Clarence Penn al fianco, poteva far venire in mente strane idee. Che so, un disco “esagerato”, in cui lanciarsi in un tecnicismo esasperato, o in cui riversare sonorità astratte e cerebrali, denominatore comune di molto jazz di matrice europea. Ma per fortuna Francesco Cataldo ha ricacciato ogni tentazione, e, accompagnato dal fido Salvatore Bonafede, regalandoci un lavoro davvero sorprendente, ha fatto quello che gli riesce sempre meglio, puntando tutto sull’interplay e la melodia.
Fin dal primo brano la band ha preso inesorabilmente a macinare suoni dotati di una grande capacità persuasiva. Immediatamente si è innescato quel magico meccanismo che è l’olio che fa girare il motore del jazz. Si chiama interplay e consiste nel piacere e nella capacità che i musicisti hanno, insieme, di far dialogare i propri strumenti e di suonare scambiandosi informazioni. La disciplina della band ha fatto il resto, annullando ogni possibile mania di protagonismo.
Una magia, considerando anche la formazione assolutamente inedita. La melodia è protagonista in ogni composizione: è un cd ricco di temi che ti aprono il cuore e la mente. Eccoli dunque i suoni mediterranei, profondi come il mare che ci circonda. Tutto ruota attorno alla melodia in assoluta armonia, ogni singolo strumento insegue la poesia che cattura l’animo di chi ascolta. I musicisti ispirati rendono i brani sempre equilibrati e suggestivi grazie all’amalgama che hanno saputo creare: anche se molto diversi per formazione, cultura, esperienze, si ascolta una grande armonia. L’obiettivo non è suonare vagonate di note, ma trovare la nota giusta; in tutti i brani si avvertono più vuoti che pieni perché viene data importanza alle pause. ”Quando suoni devi partire dal silenzio” ama ricordare Bonafede e questo disco lo testimonia."
Marco Basso
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NOTE DELL'AUTORE
Di solito trovare un titolo per un album non è scelta facile ed immediata, soprattutto se si tratta di un disco contenente brani originali. La scelta può cadere allora sul titolo di un brano, a cui l’autore è particolarmente legato, oppure su una parola che in particolare richiami il “mood” generale del progetto.
La parola “Spaces” oltre ad essere titolo di un brano a cui sono particolarmente legato, simboleggia da sempre la mia ricerca musicale. “Spazi” diventano dei luoghi immaginari che ogni brano rievoca all’autore ed all’ascoltatore; ma soprattutto “spazi” diventa sinonimo di “respiro” musicale. In fase di arrangiamento, quindi, l’intento che mi ha guidato principalmente è stato quello di ottenere dal quintetto questo “respiro” generale di tutti gli strumenti, grazie ad un interplay continuo ed incessante. In tale contesto, la chitarra trova nel sax il partner ideale per l’esposizione delle melodie ed anche per degli assoli incrociati, all’insegna sempre e comunque dell’interazione con piano, batteria e contrabbasso.
L’idea che da anni ormai ispira le mie composizioni è quella di collocare la musica dentro “spazi” in cui melodia e lirismo possano essere protagonisti, quasi una priorità imprescindibile del mio linguaggio, un’esigenza espressiva. Tra i vari brani del disco, “Raccontami” (dedicato a mio nonno paterno) e “Your Silence”, presentano in particolare delle sonorità apparentemente diverse rispetto alle altre composizioni; ma ad un ascolto più attento rivelano quel denominatore comune alle altre tracce: ricerca di un lirismo e di un’ariosità che a mio parere danno profondità a tutti i suoni. Più che dare risalto alla chitarra o ad un altro strumento sono andato quindi alla ricerca del “suono” generale: summa dei “suoni” di ogni singolo strumento.
Un “cerchio sonoro” è, dunque, quello che ho tentato di ottenere da questa eccellente formazione; un cerchio in cui tutti possano essere “equidistanti” dal centro, dal cuore pulsante della musica, per alimentarla e darle linfa vitale.
Francesco Cataldo
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ENGLISH
SPACES - FRANCESCO CATALDO
Being in the studio one September day in New York with Scott Colley, Dave Binney and Clarence Penn could have given rise to some strange ideas, leading to a kind of exaggerated record, full of extreme technical virtuosity, or a mass of abstract and cerebral sounds that are the common denominator of much European jazz. But luckily Francesco Cataldo resisted every such temptation and, accompanied by the faithful Salvatore Bonafede, he has given us a truly amazing creation, by doing what he always does best, and by relying on the interplay of the musicians, as well as on the melodies.
From the very first track the band starts inexorably grinding out some persuasive and truly seductive sounds and the magical mechanism that is the engine of jazz immediately gets up and running. The essence of this kind of interplay consists in the pleasure that musicians derive from being able to create a musical dialogue through their instruments, while exchanging information as they play together. The discipline of the band does the rest, preventing any particular one of the musicians from being the absolute protagonist.
This acts like a magic spell, especially considering the entirely new line-up on this CD. The melody is the protagonist in each composition: it is a record full of themes that open up your heart and mind. These are the sounds of the Mediterranean, as deep as the sea that surrounds us. Everything revolves around the melody, in absolute harmony, and each individual instrument supports the poetry that captures the spirit of the listener. These inspired musicians always make these pieces balanced and evocative thanks to the blend that they have created. Even though all of them have rather different training, culture and experiences they have created a great feeling of harmony. It is not necessary to play wagonloads of notes, but the goal is to find exactly the right note. Also the pauses are seen as being important, and so in all of the tracks you can hear that a greater value is given to emptiness than to fullness. Bonafede likes to point out that “when you play you have to start out from silence” and this record perfectly testifies to this fact.
Marco Basso
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AUTHOR'S NOTES
Finding a title for an album is usually not an easy and immediate task, especially if it contains original pieces. One can simply choose the title of a song that one is particularly fond of, or a word that is particularly suggestive of the general mood or feeling of the record. In addition to being the title of a song that I am particularly attached to, the word and concept of “Spaces” has always symbolized my musical quest.
“Spaces” refers to the imaginary places that each track evokes in the listener and in the musician who created it, but above all “spaces” becomes synonymous with the “breath” of the music. During the phase of making the arrangements my intention was mostly to obtain from the quintet this general “breath” of all the instruments, thanks to a continual and unceasing interplay between them. In this context, the ideal partner of the guitar is the sax as regards the exposition of the melodies and the combined solos, while they are always interacting with the piano, drums and double bass.
The idea that for years has inspired my compositions is to place the music inside “spaces” in which melody and lyricism can be protagonists, and this is an expressive need for me, as well as an indispensable priority of my musical style. Among the various tracks on the album, “Raccontami” (Tell me), which is dedicated to my grandfather on my father’s side, and “Your Silence” have some sonorities that are apparently different from those of the other compositions, but a careful listening reveals that they too contain the common denominator of the other tracks: the search for a lyricism and an airiness, which in my opinion gives depth to all the sounds. Rather than emphasizing the guitar or any other instrument I therefore tried to find the general “sound”, which is the summation of the particular sounds of each single instrument. I therefore endeavoured to obtain a “sonic circle” from these excellent musicians: a circle in which everyone can be “equidistant” from the centre and the beating heart of the music, while continually feeding it and providing it with the lymph of vitality.
Francesco Cataldo
Track List
SPACES - Francesco Cataldo
1) Our Jazz (Prologue)
2) Algerian Waltz
3) Siracusa
4) Ortigia
5) Sunrise in Rome
6) Spaces
7) Vito (Intro)
Raccontami
8) Why
9) Your Silence
10) Tourist in My Town
11) Perugia
12) A Phrygian Day
13) The Rain and Us (Epilogue)
All tracks composed by Vito Cataldo (Siae) except Vito (Intro) by S. Bonafede and E. Friedlander
Publishing: AlfaMusic Studio (Siae)
C&P 2013 AlfaMusic – All Rights reserved
Personnel
SPACES - Francesco Cataldo
Francesco Cataldo Electric & Baritone Guitar, Arrangements
David Binney Sax
Salvatore Bonafede Piano
Scott Colley Double bass
Clarence Penn Drums
Erik Friedlander Cello on 7
Artistic production: Francesco Cataldo
Production Supervision: Fabrizio Salvatore (AlfaMusic)
Photos: Asta Bieliauskaite – Ettore Festa
Graphic project: Ettore Festa, Haunag Design
Translations: Tris Bruce, Satoshi Toyoda
Recording Data
Recordings and Mix: Sear Sound - New York
Sound engineer: Chris Allen
Assistant sound engineer: Owen Mulholland
Mastering: Kevorkian Mastering Inc. c/o Avatar Studios – New York
Mastering engineer: Fred Kevorkian
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